Perinteisiä paperitapetteja valmistetaan edelleen samalla rotaatiopainomenetelmällä, jolla tapetteja on painettu 1800-luvulta lähtien. Tällaisia painokoneita on käytössä vain muutamalla tapetinvalmistajalla. Tapetin painaminen rotaatiopainomenetelmällä vaatii erityisosaamista ja paljon käsityötä. Rotaatiopainokoneilla ja liimaväreillä painetun tapetin painojälki on kauneudessaan vertaansa vailla. Jokainen tapetin painoserä on uniikki, sillä kukin väri sävytetään tehtaalla käsityönä oman liimavärireseptin mukaan. Painoserien pienet sävyvaihtelut kuuluvat asiaan luonnollisena osana perinteistä painomenetelmää.

Pihlgren ja Ritolan tehtaalla Toijalassa jokaisen painoserän värit sävytetään käsin. Liimavärin reseptiin kuuluu veden lisäksi liitua, liisteriä ja erilaisia pigmenttejä.
Sekoituskone vatkaa sävytetyn liimavärin tasalaatuiseksi massaksi painokonetta varten.
Tapettia painetaan edelleen 1950-luvun rotaatiopainokoneella. Jere Maaniitty lisää painoväriä kaukaloon.


Ensin painetaan pohjavärikoneessa tapetin pohjaväri jopa kaksi kilometriä pitkälle tapettipaperille. Sen kuivuttua painetaan tapetin kuviot. Painokoneeseen asetetaan mallista riippuen yksi tai useita kohokuvioituja tapettiteloja, joista jokaisella on oma värikaukalonsa. Kun pohjavärjätty tapettipaperi liikkuu painokoneen sylinterin ympäri, kukin väri nousee kaukalosta huopamaton kautta omaan telaansa, joka painaa kuvion paperiin. Eri väreistä yhdessä muodostuu kyseisen tapettimallin kuvioiden kokonaisuus.

Huopamatto siirtää painovärin kaukalosta telaan.
Vinhasti pyörivä, kuvioitu tela siirtää värin tapettipaperille.
Perinteisen paperitapetin valmistus on tarkkuutta vaativaa, käsityövaltaista työtä. Jussi Kovaleff tarkkailee painojäljen laatua jatkuvasti prosessin aikana.

Painamisen jälkeen tapetti saa kuivua rauhassa pitkillä laskoksilla tehtaan katossa. Sitten se rullataan suurelle rullalle ja viedään jälkikäsittelyyn, jossa värit kiinnitetään, reunat leikataan siisteiksi ja tapetti katkaistaan määrämittaan sekä kääritään myytäviksi rulliksi. Käsityön osuus on jokaisessa työvaiheessa suuri, sillä painomenetelmä vaatii paljon valmistelevaa työtä, hienosäätöä ja kykyä käsitellä vanhoja, persoonallisia painokoneita.

Painamisen jälkeen tapettipaperi riippuu kuivumassa tehdassalissa.
Tapetin reunoja viimeistellessä leikkauskohta pitää säätää täsmälleen oikeaksi, jotta vierekkäisten tapettivuotien kuviot kohdistuvat toisiinsa oikein.
Lopuksi tapetit kääritään myytäviksi rulliksi ja merkataan mallinumeron sekä painoserän ilmoittavalla lapulla.


Birger Kaipiaisen suunnittelemaa Ken kiuruista kaunein -tapettia rotaatiopainokoneessa:

Ostoskorisi on tyhjä

# Hit enter to search or ESC to close